Temàtica:
Ubicació:
A Mediona es troba una de les escoles vives amb més història i renom de casa nostra; l’escola El Roure és tot un referent pel que fa a una manera d’educar a través de l’experiència quotidiana amb els nens, les nenes i les seves famílies. S’inspira en referents com ara el Seitai i la Sistèmica, així com en mètodes pedagògics del segle XX com ara Montessori, Neill, Makarenko, Vygotski, Freinet, Piaget, Pikler, Malaguzzi, Freire, Illich, Holt, Wild, etc.
El Roure va néixer de la mà de la Begoña González i en Cristóbal Gutiérrez després de fundar La Casita el 1996 al barri de Gràcia de Barcelona. Van començar amb sis infants que venien des de Barcelona i es quedaven a dormir a la masia tres dies a la setmana i, de mica en mica, el grup va anar creixent i les famílies participants van acabar traslladant-se a la zona. Aquestes primeres famílies es van implicar també en la reforma de les edificacions. Va ser una època de molt treball, tant pel fa a l’adequació de l’espai i la preparació de materials educatius, com en la reflexió i l’evolució de la metodologia, l’organització i l’explicació de la línia educativa que s’estava creant.
Un projecte avui en dia plenament consolidat al voltant de la idea d’un aprenentatge sòlid, arrelat i viu. D’aquesta manera el procés ha de tenir com a pal de paller el desig i la necessitat pròpia, el respecte al ritme propi, la possibilitat de contactar amb el que atrau a cada nen i nena de manera intuïtiva i involuntària, amb allò que vol conscientment i que el permet avançar amb autonomia. Alhora, les persones que formen l’equip pedagògic cerquen desenvolupar la sensibilitat envers la percepció, l’escolta i l’observació i, a la vegada ser capaços d’analitzar, interpretar i reflexionar sobre el què cada infant necessita. Les famílies i la seva implicació també formen part del Roure, i se cerca en tot moment la sintonia amb elles.
Al Roure s’organitzen en dues etapes diferenciades i en relació: Els Cirerers, per a nens i nenes entre 3 i 6 anys i La Ginesta, per a nenes i nens entre 7 i 12 anys.
Consideren que cada etapa requereix un espai i un ambient propis, però trobem enriquidora la convivència d’edats. És per això que afavorim formes i situacions d’intercanvi entre els tres grups.