El Camí a l'Alt Maestrat i als Ports

Enllaços i Descàrregues
Senyalització i Avisos
Observacions sobre la senyalització:

Tot i estar senyalitzat, es complementen les marques del Camí amb la marca blanca i roja de la GR .

Etapes en les quals és imprescindible tenir en compte la senyalització GR:

Benassal - Vilar de Canes. De la Font d'en Segures(Benassal) fins a Vilar de Canes, sols hi ha les marques de GR.  De Benassal fins a la font de l'Ombria també es troba marcat com a PR.

Vilafranca - Portell.  De la serra Simona fins a Portell cal seguir les marques de GR i les plaques del Camí a les estaques. Tot el recorregut es troba també marcat com a PR.

Portell - Cinctorres. De Portell a Cinctorres  cal seguir les marques de GR i les plaquetes del Camí a les estaques.

Cinctorres- Forcall. De Cinctorres fins a Sant Cristòfol cal seguir les marques de GR i les plaquetes a les estaques. De Sant Cristòfol a Forcall està totalment senyalitzat amb la marca del Camí. Tota l'etapa es troba senyalitzada també com a PR(blanca i groga)

La resta de les etapes es troben totalment senyalitzades.

Pel que fa al circuit local  per Castellfort no es troba encara senyalitzat.

Avisos:

Durant el recorregut trobareu moltes sendes i camins tancats per porteres, són per evitar la sortida dels animals, quan les obriu per seguir  el camí, després torneu-les a tancar, per així evitar la sortida del bestiar.

A l'etapa de Forcall a Morella hi ha dos punts on cal tenir especial prudència, el primer és a la sortida de Forcall vora el Bergantes que anem vora la carretera i aquesta fa un revol perillós,  i la segona és després de la fàbrica Giner, que hem de caminar  1'5 km per la  carretera fins agafar la costera del Nogueral. Cal anar per l'esquerra i per la vora via.

Dintre d'aquest tram trobareu un ventall molt interessant de museus que us ajudaran a entendre una mica millor els pobles per on passeu. A Benassal n'hi ha l'Aula Museu Carles Salvador,  a Tírig el museu de la Valltorta, a Ares del Maestrat el museu de la cova i el museu del gel, a Vilafranca el museu de la Pedra en sec,  a Portell el museu Tèxtil, a Cinctorres el museu de la faixa i el museu dels dinosaures, a Forcall el museu de l'espardenya i a  Morella el museu dels dinosaures.

Disposeu dels mapes i la traça al wikilok del circuit local per la Llàcua i Castellfort.

Informació del Tram

Trams senyalitzats
Descripció general del tram:

El Camí a l'Alt Maestrat i els Ports

Aquest tram s'inicia al poble de Benassal, segueix per Vilar de Canes cap a l'ermita de Sant Pau. Poc després arribarem a Albocàsser i el barranc de la Valltorta, important per les seues pintures rupestres declarades Patrimoni de la humanitat per la UNESCO. Seguirem cap a Tírig, on podem visitar el museu de la Valltorta. Seguirem el camí del mas Blanc hi arribarem a Catí. Entre sendes i barrancs aprofitant el camí de tornada  dels pelegrins de Catí a  Sant Pere de Castellfort arribarem a Ares del Maestrat, on podem visitar el museu de la Cova i el museu del gel. Continuarem el nostre viatge cap a  Vilafranca  on podrem visitar el museu de la pedra en sec.  Més enllà ens endinsarem per poblets de la comarca dels Ports com Portell o Cinctorres, coneguts pel seu treball en la manufactura de mantes morellanes i faixes, seguirem tot creuant  cingleres i barrancs profunds, per finalment arribar a Forcall i Morella.

El circuit local per Castellfort

Aquest tram conté un circuit local que ens endinsa per uns dels llogarets més antics de la comarca dels Ports, visitant  així algunes   ermites i petits pobles, com l'Avellà, Salvassòria, La Llàqua, Sant Pere de Castellfort,  Castellfort o la Mare de Déu de la Font.

Ací podeu veure l'enllaç de la traça del circuit local per Castellfort que hi ha penjada  al wikilok i us la podeu descarregar

Ací pots veure els detalls  tècnics de les etapes següents del tram:

BENASSAL-VILAR DE CANES-ALBOCÀSSER.

ALBOCÀSSER-TÍRIG

TÍRIG-CATÍ

Guia editada?:
No
Grau de dificultat:

Benassal-Vilar de Canes(9,7km): És una etapa de dificultat mitjana, amb una pujada al principi abans d'arribar a la font d'en Segures  i una forta pujada quan iniciem l'assagador de la Selleta.(resum de l'etapa)

Vilar de Canes-Albocàsser(10,1km); És una etapa fàcil, primer per pista asfaltada i després amb una baixada suau entre conreus. (resum de l'etapa)

Albocàsser-Tírig(10,4km): L'etapa  és  fàcil, té una baixada al barranc de la Valltorta i  després una pujada. Després és tot camí planer  per pista fins arribar a Tírig

Tírig-Catí(10,7km):  La primera part és planera per conreus de secà i després inciciem la pujada més forta per l'assagador del mas Blanc, després del mas Blanc ve una forta pujada fins arribar a la part de dalt de la carena d'on és veu l'ermita de Sant Vicent. Després de l'ermita de Sant Vicent hi ha una forta baixada fins a Catí.

Catí- Ares del Maestrat(19.3km):  La primera part es planera i senzilla entre conreus. Després de passar la carretera i  el Pla Verd comencem una forta pujada  fins arribar a l'Empriu. En passar l'empriu devallem i tornem a pujar fins arribar a la pista de la Belluga. Fins al roure de les Berrugues és més o menys planer per senda de muntanya. Després del roure de les Berrugues comença una forta pujada,  després planeja fins arribar a la Masà.  A la Masà haurem de vigilar  d'obrir i tancar les porteres, ja que és zona de braus. La part final fins a Ares del Maestrat és planera.

Ares del Maestrat-Vilafranca(14,2km):  Fins al Coll d'Ares és planer per pista, just després del Coll iniciem una forta baixada fins arribar a la rambla de la Canà, seguirem la rambla de la Canà per pista planera. Seguirem pel barranc del Carro, i finalment per camí planer arribarem a Vilafranca.

Vilafranca-Portell(14,6km):El recorregut és de baixa difucultat fins arribar al Peiró de Sant Pere, planer i amb alguna pujada. Del Peiró de Sant Pere fins al mas de la Curra va devallant per senda. Fins al pont de la Rambla va planer amb una pista  que devalla al final, i del pont de la Rambla fins a Portell hi ha una forta pujada i després una pista  més planera.

Portell-Cinctorres:(13,0km) És una etapa de dificultat mitjana, amb una forta pendent fins arribar a la rambla Sellumbres, amb una forta pujada fins passar el mas de Clara i la carretera de Castellfort i una altra baixada fins a arribar a la font d'en Costa,  una pujada final fins arribar una altra vegada a la carretera de Castellfort i una part més planera al final fins arribar a Cinctorres.

Cinctorres - Forcall(10,3km): La primera part és de pujada fins a l'ermita de Sant Cristòfol  amb alguna part de forta pendent i la segona part té una part més planera per Saranyana i una segona part de baixada fins a Forcall

Forcall Morella(11,3km): És tota molt planera pel camí vell de Forcall a Morella, exepte la darrera pujada a Morella per la costa del Nogueral.

Comarques:

Forn de pa Ripollés - Botiga/Serveis

Establiment Xec , acreditat

Hotel d'ARES -

Establiment en procés de normalització lingüística.(Està en procés la  traducció de  la web)

El Faixero - hotel de turisme rural - Allotjaments, Restaurants

Establiment col·laborador sense acreditació  Xec

Rutes temàtiques
Participa!

Registra't

Dóna a conèixer el teu municipi publicant un article a la Camipèdia.

Fes-te Vetllador del Camí

Ajuda a definir i marcar el teu tram d'El Camí.

Fes-te Soci/Padri del Camí

Ajuda'ns a fer El Camí!

Fes-te Amic del Camí

Estigues informat de totes les novetats.

Agraïments:

Agraïm a totes les personesi associacions  que han participat poc o molt en la construcció del tram.

En especial a la Fundació Carles Salvador i el seu representant Pere Enric Barreda,  al Club de muntanya de Benassal  en especial a Pilar Vidal, Ximero, i Hector Orenga. A Amparo i Isabel de Rebost de llops, a Paco Melià, Francesc Bellmunt, Santiago i Iñaki d'Albocàsser, a Sofia Roda, Mario i Javier, de Tírig. A Joan Andreu de la Pobla, a Eva Vives, Jesús i Vicent Roca, de Catí, a Clara Aragón, Carlos, Alícia, Sandra Garcia, Quico, Sergi i Jordi Marín i Hermini Garcia, d'Ares del Maestrat, a Yolanda, Josep Zapater, Guillem, Ferran i Sílvia, de Vilafranca. A Margarita Mestre i Paula Bono Mestre, de Portell, a Ferran Guardiola, Marc Guardiola, i Mari Carmen, de Cinctorres, a Ximo, Ferran Sales i l'associació  la Colònia Forcallano Catalana, del Forcall.

A tots i a totes moltes gràcies